Jokaisella kodilla on arvo – Kiinteistömaailman välittäjät tietävät sen tarkalleen

Tämä on Kaakon Viestinnän tuottama vuoden 2017 asuntomessujen mainossivusto
Mikkelin Kiinteistömaailman Pertti Oravan mukaan myytävän kohteen fiksu hinnoittelu nopeuttaa yleensä kaupankäyntiä. Kiinteistömaailman kehittämä Kodin arvo -palvelu auttaa hinnanmäärittelyssä.

Asunto- ja kiinteistökaupan keskeisin kysymys yleensä on kohteen hinta: myyjä ei halua myydä liian halvalla, mutta ostaja ei halua myöskään maksaa liikaa. Kun hinta on sopiva, kaupan molemmille osapuolille jää hyvä mieli.

Kiinteistömaailma on kehittänyt tähän peruskysymykseen oman vastauksensa: Kodin arvo -palvelun, joka kertoo tarkasti toteutuneiden kauppojen hinnat ja muut tiedot. Kodin arvo -palvelun tiedot perustuvat Kiinteistönvälitysalan keskusliiton hintaseurantapalveluun, jossa on tarkat tiedot suomalaisten kiinteistönvälittäjien tekemistä kaupoista vuodesta 1998 lähtien. Lisäksi palvelusta löytyvät tällä hetkellä myynnissä olevat kohteet. Kuluttajat eivät voi käyttää Kodin arvo -palvelua itsenäisesti, vaan sen tietoihin pääsee tutustumaan yhdessä Kiinteistömaailman välittäjien kanssa.

Ohjelma on ahkerassa käytössä, kun Kiinteistömaailman välittäjät miettivät asiakkaan kanssa yhdessä sopivaa hintaa myytävälle kohteelle, sanoo Mikkelin Kiinteistömaailman yrittäjä ja toimitusjohtaja Pertti Orava.
- Palvelusta voi katsoa hyvin tarkasti esimerkiksi sen, millä puolella katua kohde on ollut: onko se kenties ollut järven puolella vai ei. Tällöin alue ja katu on sama, mutta kiinteistöjen arvot voivat olla hyvinkin erilaiset.

Orava muistuttaa, että vaikka palvelusta löytyy tietoja tarkasti, jokainen koti on silti yksilö.
- Vaikka olisi sama kerrostalo ja samankokoinen koti kyseessä, hinta voi olla erilainen. Jokainen kohde arvioidaan siksi tietysti aina erikseen.

Oravan mukaan myytävän kohteen järkevä hinnoittelu on erittäin tärkeää. Mitä lähemmäs oikeaa tasoa hintapyyntö asetetaan, sitä nopeammin kohde yleensä käy kaupaksi. Kiinteistömaailman arviot ovat tutkitusti onnistuneet 98 prosentin tarkkuudella.
- Asiakkaat vertailevat usein monia kohteita keskenään, ja jos jonkin kohteen hintapyyntö ei ole kohdallaan, siitä ei anneta edes tarjousta, Orava huomauttaa.

Hyvin suunniteltu on enemmän kuin puoliksi tehty

Onnistuneisiin asuntokauppoihin tarvitaan yleensä muutakin kuin oikea hinta. Ennen kauppakirjojen allekirjoittamista ehtii tapahtua paljon: myyjä pohtii sopivaa myyntiaikataulua ja kenties seuraavan kodin hankintaa, myytävää kohdetta markkinoidaan eri kanavissa ja pidetään esittelyjä.

Jotta mikään tärkeä osa-alue ei jää huomiotta, Kiinteistömaailman välittäjät laativat yhdessä asiakkaan kanssa myynti- ja markkinointisuunnitelman jo ennen myyntiprosessin käynnistämistä.

Suunnitelmaan kirjataan tarkasti muun muassa myyjän jatkosuunnitelmat, mahdollisen uuden asunnon tarve, myyntiaikataulu, missä kanavissa kohdetta markkinoidaan, tehdäänkö siitä videoita ja kuinka esittelyt hoidetaan.

Oravan mukaan yhteisen suunnitelman tekemisestä on tullut paljon asiakkailta myönteistä palautetta.
- Asunnon tai kiinteistön myyminen ei ole yleensä tavallisille ihmisille jokapäiväistä, joten mielessä voi olla paljon kysymyksiä. Yhdessä tehty suunnitelma auttaa tässä, sillä silloin mikään tärkeä asia ei unohdu tai jää hoitamatta, Orava lupaa.

Tutustu Mikkelin Kiinteistömaailman kohteisiin ja välittäjiin tästä!